De bästa och sämsta bankerna

Det amerikanska undersökningsbolaget Keynote har gjort en mycket intressant undersökning nu i månadsskiftet april/maj där 2100 människor har testat och sedan värderat internetbankerna.

Testet genomfördes på sådant vis att alla som deltog i undersökningen fick först skapa ett bankkonto och ta lån i olika banker. Alla hade datorvana och ingen var redan kund i någon av de banker de fick prova på. Testerna gjordes oavkortat på den del av internbanken som ligger utanför inloggningen. De fick bland annat titta efter hur enkelt det var att hitta information, hur enkelt man fick hjälp och om banken överlag hittar konton som passar individen som ansöker.

Av de svenska banker som deltog var det Skandiabanken som drog det absolut längsta strået med att ungefär var tredje person ville ge högsta betyg till banken. Nordea, Danske Bank och Swedbank fick bara var åttonde person som ville sätta maxbetyg. Handelsbanken och SEB ansåg var femte person att de var värda toppbetyg.

Designmässigt var Skandiabanken bäst och SEB sämst på den skala som satts upp. Även hjälpfunktionerna var sämst på SEB tillsammans med Swedbank och Nordea medan även här var Skandiabanken bäst, följt av Handelsbanken.

Tyvärr omfattar bara undersökningen de större svenska bankerna men det är ganska tydligt att de största drakarna har det tufft. Förmodligen hade det varit ännu tuffare för dem om lite mindre institut kommit med och fått tävla om kunderna. Att den bästa svenska banken skulle vara Skandiabanken trodde nog inte många på förhand.

E24´s artikel är väldigt intressant att läsa och tål att tänka på helt klart.

Trevlig helg!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *