Ha kolla på dina RUT- och ROT-avdrag i deklarationen

Så var det dags att deklarera. Men har du koll på din deklaration och fallgroparna? Ett vanligt fel är att felberäkna sina avdrag för RUT och ROT. Och i så fall kan konsekvenserna stå dig dyrt.

Rekordmånga får i år avdrag för hemnära tjänster. RUT och ROT avdragen uppgår i år till 14,1 miljarder jämfört med 2010 då kostnaden uppgick till 10,4 miljarder. Totalt är det 1,1 miljoner personer som är beviljade ROT- eller RUT-avdrag, en ökning med cirka 320 000 ärenden.

Det betyder att många få en förtryckt blankett i brevlådan med ett preliminärt värde för sitt ROT- och RUT-avdrag. Ska du göra ett avdrag och får en förtryckt blankett, räkna själv. Problemet med de preliminär siffrorna är att säljaren som repporterat in avdraget till Skatteverket, kan ha räknat fel. Exempelvis är material och maskinkostnader inte är avdragsgillt i sammanhanget, vilket kan ge upphov till missförstånd.

Oavsett är det du som är ansvarig om deklarationsinnehållet inte är korrekt. Det går inte att skylla på Skatteverket eller säljaren, att de preliminära siffrorna är inkorrekta. Och felaktiga uppgifter och avdrag kan ge upphov till åtal om uppgifter är felaktiga. Så det är viktig att ha koll.

Lämna in din deklaration

Mellan den 17:e mars och 2:a maj vill Skatteverket ha in årets deklaration. Blanketter bör vara i din brevlåda innan den 15:e april. Från och med den 22:a mars så har du även möjlighet att e-deklarera. Passa även på att nyttja skatteverkets nya tjänst, där du kan deklarera via mobilen.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *