Ökade matpriser att vänta

Dagens Industri rapporterade i morse att det är på gång med nya och högre matpriser på flera kända varumärken till följd av ökade råvarupriser på marknaden. Det är bondekooperativet Lantmännen som släpper nyheten då de har haft svårt att få verksamheten att gå runt med den ekonomi som företaget uppvisar. Det kan dock te sig lite komiskt att man vill höja matpriserna med cirka 10 procent när de under tredje kvartalet redovisade en vinst på över 600 miljoner, 200 % bättre än föregående år. Visserligen var det ett tufft år efter krisen och att företag planerar sin verksamhet på längre sikt men som kund och privatperson ter det sig lite udda.

Prishöjningarna gäller framförallt de mer kända varumärkena Gyllenhammars, Axa, Kronfågel och Kungsörnen som alla är varumärken i Lantmännens utbud och de väntas slå igenom någon gång under november månad. Vi får se hur mycket sanning det ligger i det hela men att det blir ökningar är nog bara att räkna med.

Att priser på varor och tjänster går uppåt är inget konstigt i sig men när det handlar om prisökningar på över 10 procent så är det dags att börja fundera vad som är på väg att hända och varför det faktiskt händer. Det skall bli intressant att följa utvecklingen.

Trevlig helg!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *