Jämförelse mellan matkasse-företagen

Fastnade idag för en artikel i på Privataaffarer.se som skrevs igår gällande alla de företag som erbjuder tjänsten att köra hem en matkasse till dörren till familjer som inte orkar eller hinner handla själva. I påsen finns alla recept och råvaror som ingår i veckans matsedel. Privataffarer.se har gjort en undersökning om vilka kassar som faktiskt är billigast och hur mycket prispåslaget är för varje företag när den här tjänsten används.

Så här gjorde Privata Affärer undersökningen;

”…För att få svar beställde Privata Affärer hem matkassar från sju olika leverantörer i månadsskiftet september/oktober. Därefter packade vi upp maten, vägde alla ingredienser, gjorde listor på innehållet och gick till Coop samt Ica Maxi för att jämföra priser…”

Följande tabell blev resultatet. Påslaget är skillnaden mellan matleveransens pris och den faktiska butiken. Svaret ger en bra fingervisning om hur mycket påslag som läggs på;

Namn på butik – Påslag i procent – Påslag i kronor

1. Mataffären.se – 12,9 % – 78 kr
2. Matlycka – 24,6 % – 155 kr
3. Gomiddag – 26,9 % – 163 kr
4. Linas matkasse – 30,9 % – 177 kr
5. Middagsfrid – 33,6 % – 220 kr
6. Ecoviva – 35,0 % – 220 kr
7. Tasteline – 44,5 – 246

Något att fundera lite på minsann.

Delta i diskussionen

3 kommentarer

  1. Hej

    Den biten av undersökningen som du visar här är väldigt vinklat. Du har vald ut det som enbart syftar på pispåslaget, vilket är väldigt tråkigt. Det är ju en hel del annat som skiljar dessa företag och som är minst lika viktiga, som tex. leveransområden, huruvida maten är nyttig eller inte, ekologisk, lättlagat och sånt.
    Iövrigt visar prispåslaget enbart skillnaden mellan det priset som företaget tar och det priset som PA själva kunnd köpa till. Det står ingenting om tex. tidsbesparing, leveranskostnader och dylikt.

    Även om jag tycker att det var en väldigt bra artikel, så fattas det information och jag personligen skulle gärna vilja veta lite mer, fast då skall man nog gå in på företagens egna hemsidor.

    Hursomhelst, en väldigt bra artikel, bara tråkigt att du plockar prispåslaget helt okritisk och inte nämnar annat alls.

    Man kan nästan misstänka att du arbetar på Mataffären.

  2. Hej Anders.

    Att jag arbetar för mataffären kan vi direkt avskriva då det är helt fel. Jag har inte haft för avsikt att kritiskt eller okritiskt granska artikeln som Privataaffarer.se har genomfört och jag har endast valt att återge den som den var hos dem. Om man vill läsa mer om hela undersökningen som gjorts så hänvisar Privataaffarer.se till den tryckta upplagan av tidningen. Min blogg handlar för det mesta om att tipsa om intressanta artiklar som skrivs, inte att kritiskt granska dem även om det då och då krävs en åsikt om vissa saker och det därför kan vara svårt att låta bli. Att det finns andra variabler än bara pris är givetvis helt riktigt men det kan fortfarande, ur ett konsumentperspektiv, vara intressant vilka skillnader det är i priser för matkassen.

    För många konsumenter idag handlar valet av produkter väldigt mycket om priser. Min gissning att den ekologiska försäljningen är så trög då det till syvende och sist handlar om att det är för dyrt. Människor bryr sig helt enkelt inte om hur det är odlat, vilka transporter som används eller vilka bekämpningsmedel som sprutas. Är priset för högt så väljer man en annan vara. Kan ses som en naiv inställning men det är min högst personliga åsikt och tyvärr tror jag den kan appliceras på många familjer i vårt avlånga land.

    Tack för att du kommenterar mitt inlägg!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *