Det som rubriken förtäljer är något som Post- och telestyrelsen idag föreslår i en rapport som lämnats in till Anna-Karin Hatt (C) som är Sveriges IT-minister. Idag är det väldigt svårt att på ett enkelt och smidigt sätt byta telefonabonnemang om man skulle hitta något som är billigare och bättre än det som man har idag. Många av bolagen kräver tre månaders uppsägningstid. En väldigt lång tid enligt många.
Svenska regler är väldigt slappa jämfört med våra nordiska grannländer där lagen skyddar konsumenten betydligt bättre. Telefonbolagen har där ingen möjlighet att ha kvar kunden mer än max en månad efter den dag som abonnemanget sägs upp. Det är en ganska stor skillnad jämfört med de tre månader som gäller här. Något som också bidrar till att många väljer att vara kvar i sitt gamla abonnemang för att slippa krångla med företaget och oförutsedda kostnader.
Ytterligare en del i telefonoperatörernas tjänster är att många telefoner låses mot en specifik operatör. Istället för att det här låset automatiskt försvinner när bindningstiden är över så tar bolagen istället ut en summa pengar för att låsa upp telefonen och där med göra den brukbar för andra telefonabonnemang. En uppenbar anledning för att hålla kvar kunden i företagets register. Även det här vill PTS kunna reglera och få till en lagändring.
För oss som står på konsumenternas sida låter det här som en utmärkt idé. Det gäller bara att rapporten tas på allvar och får en effekt i det svenska styret.