SMS-bolagen måste se över sin prissättning

Just nu hårdgranskas de omtalade smslånen av Konsumentverket. Myndigheten har satt upp en lista över 25 bolag som kommer att hårdgranskas när det gäller prissättningen på de ifrågasatta smslånen. Flera av bolagen arbetar med flera olika sajter vilket givetvis krånglar till granskningen.

Hela problematiken är att smslån marknadsförs som ett snabbt och billigt lån där du inte betalar någon ränta. Istället tar man ut en avgift som översatt till ränta ibland kan uppgå till 10 000 procent. Något som givetvis inte skyltas allt för tydligt till konsumenten. Tidigare under 2009 fälldes ett bolag då det uppdagats att man i avgiften hade lagt till kostnader för bland annat marknadsföring och obetalda lån vilket inte är enligt reglerna som kommit från Konsumentverket.

Efter domen kom ett praxis ut till alla bolagen som sysslar med smslån om att nu hålla sig på rätt sida lagarna och därmed inte förbruka sin rätt att låna ut pengar på sämre grunder. Flera av bolagen på listan har redan fått förelägganden i sin marknadsföring och vissa av dem har lagt in insatser för att skapa förbättringar på de krav som ställts upp.

Det är inte helt ovanligt att det saknas kontaktuppgifter på smslåneinstituten. Något som gör det mycket svårt för konsumenten att kunna komma i kontakt med långivaren. Det här är givetvis inte acceptabelt och det måste också bli bättre på många ställen. Den grupp av människor som ökar mest just nu när det kommer till smslån är ensamstående kvinnor över 36 år. Smsbolagen har sitt ansvar i det här då det på flera sajter idag marknadsförs med shoppande kvinnor med många kassar…

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *