Många av oss har på något sätt blivit drabbade av den isländska vulkanen som satt stora käppar i hjulen på de europeiska flygbolagen. Jag läser idag en intressant artikel från DN´s ekonomiavdelning som satt tänderna i vad som faktiskt gäller för de extra semesterdagar som många svenskar fått ta ut på grund av sina förseningar hem, både från tjänsteresor och från semesterresor.
Det går ganska fort konstatera att de företag som fått uttala sig i artikeln delar upp problemet på två sätt. De som har varit utomlands i tjänsten och fått både lägga ut egna pengar för övernattningar och mat samt missat arbetsdagar på grund av ofrivillig semester kommer i stort sätt bli ersätta oavsett var man jobbar. Det här står normalt arbetsgivaren för och det bör inte vara något krångel i de flesta av fallen.
Däremot går idéerna lite isär hur vida arbetsgivaren står för extradagar som tagits ut som semester för människor som varit på privat utlandsvistelse. Det människor måste göra när de kommer hem är att kontrollera vad som sägs i de löneavtal man har med sin arbetsgivare. Det finns emellertid ofta ett sista stycke som påtalar att det ibland kan finnas särskilda skäl som åberopas för att andra regler skall gälla. Det är alltså upp till arbetsgivaren att tolka det här. Dock skall det sägas att om den anställde inte dyker upp på arbetet och inte heller har hört av sig till sin arbetsgivare så är frånvaron i regel att betrakta som ogiltig frånvaro.
Det är bara att hoppas på att man har en bra arbetsgivare och ett väl täckande försäkringsbolag med bra reseförsäkringar.