Är du Nordea-kund och använder den enkla versionen av Internetbanken där du loggar in med en fyrsiffrig kod så är läget inte så roligt just nu. Nordea har själva gått ut med att man har stora problem med sin Internettjänst och den har legat nere i flera dygn. Problemet är att det kommer fortsätta ligga nere under flera dagar till vilket ställer till stora problem för människor som inte har pengarna på sina lönekonton och inte kan flytta dem.
Föregående vecka fanns också problem med Internetbanken och när samma problem dök upp i början av den här veckan så valde man alltså att släcka ner den för att inte riskera någon säkerhet. Det gäller alltså endast tjänsten som heter ”Förenklad inloggning” där kunderna loggar in med sin personliga kod och inte med Internetdosa. De kunder som drabbats, uppskattningsvis några 100 000 av de 1,8 miljoner kunder som har Internetbank hos Nordea, har fått en dosa så att de skall kunna göra sina ärenden. Nordea har således gjort vad de kan för att skapa stabilitet under tiden som den förenklade versionen gås igenom.
Enligt Nordea ligger högsta prioritet på att få ordning på problemen och att teknikerna jobbar på högvarv.