Sveriges sämsta Internetbank

Så var det dags för ännu en undersökning som gjorts hos de svenska bankerna. Post- och Telestyrelsen gav en oberoende konsult uppgiften att registrera sig och testa fem av de största svenska bankernas Internettjänster. Resultatet blev nog inte riktigt vad bankerna hade hoppats på. Alla de fem granskade bankerna fick kritik, vissa mer svidande än andra.

De bankerna som klarade sig ”bäst” var Swedbank och Handelsbanken tillsammans med Skandiabanken. Swedbank fick kritik för att säkerhetsdosan inte var tillräckligt enkel medan Handelsbanken fick påbackning för otydliga formulär och fältrubriker. Skandiabanken fick också en del kritik men som enligt banken kommer ändras i en väldigt snar uppdatering av Internetbanken.

De två bankerna som klarade sig absolut sämst och således blev sämst i test var Nordea och SEB där SEB knep sistaplatsen. Granskningen uttryckte sig i termer av ”stora förbättringsbehov”. Inte så roligt för banken som dessutom blev sämst av alla banker som ingick i SKI:s årliga kundundersökning bland bankernas egna kunder.

Även Nordea hade det tufft i undersökningen och i ett test där 10 oberoende personer fick i uppgift att föra över pengar från Nordea till en annan bank och konto så lyckades endast en person genomföra transaktionen på egen hand. Uppenbart att banken således behöver förenkla sitt utförande.

Lite att arbeta på med andra ord.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *