Fler köper försäkringar på Internet

Trygg Hansa går idag ut med ett pressmeddelande om en undersökning gjord av YouGov Zapera bestående av 1 139 intervjuer med män och kvinnor i åldrarna 18-79 år i Sverige. Undersökningen konstaterar att ungefär en tredjedel av svenskarna har köpt försäkring på Internet. Ytterligare 50 procent kan tänka sig att göra det. Ett ydligt tecken på att svenskar blir allt mer medgörliga gällande E-handel, så även i privatekonomin. Framförallt är det tillgängligheten som lockar till köp online. Dessutom är det enklare att hitta det billigaste priset och därmed också enklare att jämföra.

– Vi ser tydligt att svenskarna upplever allt fler fördelar med att handla på nätet. Försäkringskunderna är medvetna konsumenter och möjligheten att jämföra pris och innehåll i försäkringarna är attraktivt för dem och jag tror även att många tilltalas av att det är lätt att genomföra ett köp utan att behöva lyfta luren. Vi ser även att många av våra kunder som idag väljer att köpa försäkringar via telefon först gjort efterforskningar på nätet, säger Johan Agerman, chef för Privatförsäkringar, på Trygg-Hansa.

De som fortfarande inte är intresserade av att handla på nätet, vare sig det gäller detaljhandel eller privatekonomiska företeelser uppger att det främsta orsaken till att man inte vill handla på Internet är att man tror att det inte är säkert. På det har samme Agerman ett tydligt svar;


– Dagens konsumenter litar på säkerheten på nätet. Själv är jag mer nervös när jag lämnar ifrån mig mitt kort på en restaurang än vad jag är när jag betalar något på Internet. För oss blir utmaningen istället att hitta lösningar för att erbjuda ännu mer personlig service direkt på nätet, ett arbete vi startade med förra året då vi exempelvis lanserade vår ”chatt”.

Här hittar du mer information om försäkringar på Internet.

Lämna en kommentar