Dn.se presenterar idag en artikel för alla som blivit drabbade av ovanligt dyra elräkningar som efterdyning till vinterns stränga kyla och elbolagens dåliga planering. Flera elbolag ger nu sina kunder möjlighet att dela upp sina betalningar istället för att börja kräva dem på pengar för utebliven inbetalning. Det här främst för de onaturligt höga priserna. Vattenfall, Jämtkraft, Fortum, Eon och Telge Energi är alla bolag som tydligt signalerar att de kommer vara tillmötesgående mot sina kunder.
Kunderna måste dock själva söka anstånd för att få räkningen uppdelad. Enligt Eon har ungefär 5000 kunder ansökt om hjälp, en siffra som motsvarar cirka en procent av totala antalet privatkunder. Normalt tillkommer inga avgifter för att dela upp räkningen men man bör ara uppmärksam på att vissa bolag kan ta ut räntekostnader för uppskovet.
Personligen kan jag tycka att det är ganska komiskt att man ger kunder möjligheter att dela upp betalningen. Det enda rätta hade väl egentligen varit att kompensera kunderna med att få en lägre elräkning än vad som faktiskt stod på fakturan. Statliga Vattenfall tar ut ränta på uppskovsbetalning vilket i sig känns ganska patetiskt. Varför inte bara hoppa över de avgifterna om de nu vill verka givmilda? SJ tog sitt ansvar och kompenserade alla pendlare med en gratis månad. Något för el-bolagen att ta efter?
Läs mer om elbolagen och elmarknaden på Allt om Spara